Συντελεστές κατασκευής

Πολιτικός Μηχανικός

Αλέξανδρος Ζαχαρίου

Περισσότερες πληροφορίες:

Αρχιτέκτονας Μηχανικός

Παναγιώτης Ζίζηλας

Περισσότερες πληροφορίες:

Πολιτικός Μηχανικός

Παύλος Σαντορίνης

Η συντριπτική πλειονότητα των πηγών και των αναφορών για την κατασκευή του εργοστασίου, που είχαμε εντοπίσει αρχικά, ανέφεραν μόνο τη συμβολή του πολιτικού μηχανικού Παύλου (Παπαδόπουλου) Σαντορίνη στην κατασκευή του, μαζί με τη συνδρομή της εταιρείας "Τέκνων" του Αλέξανδρου Ζαχαρίου.

Πρώτοι οι κα. Δέσποινα Δρεπανιά και ο κ. Κυριάκος Γκλεζάκος, από όσο γνωρίζουμε, με αναρτήσεις τους στο Facebook πρώτα [εκεί] και ξανά [εκεί], ανέσυραν από τη λήθη το φύλλο της εφημερίδας "Σφαίρα", της 15ης Ιουνίου 1925, το οποίο είχε ένα πολύ εκτεταμένο άρθρο για τα εγκαίνια του εργοστασίου του Κρόνου στην Ελευσίνα που έγιναν στις 13 Ιουνίου 1925, και αναφέρει ως αρχιτέκτονα του Κρόνου τον κ. Παναγιώτη Ζίζηλα και πολιτικό μηχανικό των έργων αντίστοιχα τον κ. Παύλο (Παπαδόπουλο) Σαντορίνη (το σχετικό απόσπασμα παρατίθεται δίπλα).

Είναι εύλογο να υποτεθεί ότι το έντονο εκλεκτικιστικό ύφος του μεγάλου αποστακτηρίου και του κτιρίου της διεύθυνσης (χημείου) οφείλονται στο προσωπικό ύφος του κ. Παναγιώτη Ζίζηλα, ο οποίος έχει αντίστοιχες κατασκευαστικές αρχές και σε άλλα έργα του (δείτε ενδεικτικά). Οι απλές και λιτές λειτουργικές γραμμές των υπόλοιπων κτιρίων του συγκροτήματος, θεωρούμε ότι οφείλονται αποκλειστικά στον κ. Παύλο (Παπαδόπουλο) Σαντορίνη, ο οποίος, όμως, είναι σίγουρα πίσω και από τη δομή με οπλισμένο σκυρόδεμα και των δυο εκλεκτικιστικών κτιρίων.

Ίσως, αυτός είναι και ο λόγος που η εμπλοκή του κ. Παναγιώτη Ζίζηλα στην κατασκευή του Κρόνου σχεδόν ξεχάστηκε και έπρεπε να "ανακαλυφθεί" ξανά.